"Er is continu veel beweging binnen IT, dat moedigt ons aan om onze vaardigheden te blijven ontwikkelen en nieuwe skills te leren."
Als developer ben je nooit uitgeleerd. Gelukkig maar, want Brand New Day staat niet stil. Vraag maar eens aan Natalia en Joakim.
Gemakkelijk, open en ruimte voor vragen
“We worden echt aangemoedigd om te blijven leren.” Aldus Joakim, nu ruim twee jaar werkzaam als developer bij Brand New Day. “Er is continu veel beweging binnen IT, dat moedigt ons aan om onze vaardigheden te blijven ontwikkelen en nieuwe skills te leren. Het bedrijf maakt dat ook gemakkelijk moet ik zeggen. Mensen zijn zo gemakkelijk en open en staan altijd klaar om een helpende hand te bieden. Bij sommige bedrijven merk je dat seniors wat afkeurend kunnen reageren op vragen van juniors. Hier niet, hier helpen mensen elkaar en wordt het stellen van vragen aangemoedigd.”
Natalia is dat met hem eens. Zij werkt inmiddels anderhalf jaar als developer bij de bank. (In totaal vier jaar als je de tijd meetelt die ze op de afdeling PPI – premiepensioeninstelling – van Brand New Day doorbracht, voordat dat bedrijfsonderdeel werd verkocht.) “Het is hier totaal niet hiërarchisch, ik kan op elk moment van de dag aan iedereen een vraag stellen. Ik vind dat heel belangrijk in een bedrijf en het is in mijn ogen veel efficiënter dan een bedrijf met een duidelijke lagenstructuur waarin je blijft wachten tot je je vraag door alle lagen heen hebt gekregen. Iedereen staat hier open om te helpen en dat zorgt ervoor dat we continu uitgedaagd worden te blijven ontwikkelen.”
Eerst doen dan denken?
Veel uitdaging, groei en continu blijven leren. Dat klinkt alsof er veel druk op staat. Valt mee zeggen Joakim en Natalia tegelijk, want fouten maken mag gewoon bij Brand New Day. Sterker nog, het wordt aangemoedigd. Natalia: “Falen is een realiteit en een kans tegelijk. Ze hechten hier veel waarde aan mislukkingen en willen er graag van leren.” Joakim is dat met haar eens. “Ik heb veel bedrijven gezien die erg gesloten zijn en waarbij alles 100% zeker moet zijn voor een release. In mijn ogen is dat niet erg efficiënt en ook een beetje saai. Brand New Day is helemaal niet zo en dat was ook een reden waarom het bedrijf me zo aansprak.”
De klant op #1
Bang dat er daardoor dingen stuk gaan zijn ze niet. Joakim: ”Door dingen kapot te maken leer je hoe iets werkt. En tot op zekere hoogte is dat goed. Het moet ook wel, want we doen het hier echt voor de klant. Ik ben van mening dat onze pensioenproducten het leven van mensen beter maken. Dat klinkt gek om te zeggen omdat we een bank zijn, maar ik heb het gevoel dat ons product een nobel product is. Bank of niet.”
Natalia: “Al zo lang als ik hier werk hoor ik dat onze klanten op de eerste plaats komen. Dat zeggen veel bedrijven natuurlijk, maar bij Brand New Day zie ik dat echt gebeuren. Om een voorbeeld te geven. Ik werk aan de app en we kijken ontzettend vaak naar de feedback van gebruikers. Wat vinden ze goed en wat vinden ze minder goed. Die informatie gebruiken we om aanpassingen te doen. We vragen het dus niet zomaar, we hebben de klant altijd in gedachten."
En hoe zit het met plezier?
Joakim: “We hebben veel inside jokes in mijn team die in de loop der jaren zijn ontstaan. We kunnen veel grappen maken die iedereen in het team hilarisch vindt, maar die mensen buiten het team niet begrijpen. Voor mij is dat heel leuk.
Natalia: “Onze teamnaam is bijvoorbeeld appeltaart. Degene die het heeft bedacht zegt dat het komt omdat we mobiel gerelateerd zijn (app) maar het is ook heel Nederlands (appeltaart). Ook wij hebben veel inside jokes en we vieren onze mijlpalen met appeltaart. Voor mensen die niet in ons team zitten lijkt dat misschien een beetje vreemd en ongebruikelijk maar ik vind het leuk.
Zelf ervaren wat Natalia en Joakim bedoelen? Neem eens een kijkje bij onze openstaande vacatures. Of neem contact op met onze HR-afdeling voor een kop koffie of thee. Vinden ze leuk.