Klantintegriteit

De afdeling klantintegriteit zorgt ervoor dat we ons houden aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, beter bekend als de Wwft. Als een rekening de aandacht trekt, gaan ze daar kijken hoe de vork in de steel zit en of alles wel rechtmatig is.

Bekijk 0 vacatures

Wat doet klantintegriteit? 

Checken, checken en nog eens checken! Voornamelijk bij zakelijke klanten, omdat het meestal daar gebeurt als er iets niet in de haak is, maar niet uitsluitend. Er worden natuurlijk gegevens gecheckt bij de onboarding van nieuwe klanten, maar er zijn ook periodieke controles. Kloppen de gegevens van drie of vijf jaar geleden nog? Als er een telefoonnummer is veranderd, kan dat ergens op wijzen. Even kijken wat er is gebeurd. Is de onderneming verhuisd? Er zijn hoogrisicolanden, en zelfs gesanctioneerde landen. 

Opmerkelijke geldstromen hoeven natuurlijk niet per se illegale activiteiten te betreffen. Veruit de meeste klanten deugen. Maar je moet zoiets wel even nagaan. Als iets niet in de haak lijkt, vragen we of de klant het kan uitleggen. En als er een legitieme verklaring is, of die kan worden gestaafd. Misschien heeft iemand wel plotseling de loterij gewonnen. Als we toch vermoeden dat de wet wordt overtreden, doen we een melding bij de FIU-Nederland. En in het uiterste geval sluiten we de rekening. 

Hoe ziet het team eruit? 

Het klantintegriteitsteam bestaat naast het afdelingshoofd uit junior, medior en senior medewerkers. De juniors houden zich bezig met onboarding, opvallende transacties en de sanctielijstcontrole. Sommige juniors doen ook al periodieke onderzoeken. De mediors doen periodieke en meer gedetailleerde onderzoeken, zoals wanneer een ogenschijnlijk ‘politiek prominent persoon’ (een zogenoemde PEP) klant wil worden. De senior doet onderzoeken en controleert bovendien het werk van de mediors en de juniors. 

Quotes van Gilroy Rijnschot, afdelingshoofd: 

‘Er werken echt perfectionisten hier. Als manager ben je er om ze te steunen wanneer ze iets hebben gevonden. Soms ook moet ik zeggen: je hebt je best gedaan, zo is het goed genoeg, we hebben nog meer klanten. Het gaat om de balans.’ 

‘Geen dag is hetzelfde. Elke dag is er een ander onderzoek, een andere uitdaging. Je leert iets nieuws elke dag. Hoe klanten zijn, hoe klanten werken, hoe klanten omgaan met hun geld.’ 

Lees meer

Een enthousiast en gedreven team om je heen dat vooruit wil

Een informele organisatie zonder politiek of hiërarchisch geneuzel

Goede bereikbaarheid op loopafstand van station Amsterdam Bijlmer ArenA

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een Jobalert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Jobalert aanmaken
Top